مقالات آرایشی

نکاتی درباره شغل آرایشگری

اگر شما هم جز آن دسته از آدم ها هستید که به شغل آرایشگری علاقه مند هستید و روحیاتتان به صورتی می باشد که از آشنایی با آدم های محتلف لذت میبرید این شغل میتواند برای شما مناسب باشد. در طول تاریخ همیشه زیبایی و آراستگری مورد توجه بوده است. باید به این نکته توجه داشته باشید که ظاهر افراد در ارتباطات انسان ها و موقعیت اجتماعی آن ها تاثیر زیادی دارد. در واقع یکی از دلایل اصلی که افراد را به سمت آرایش هدایت میکند پوشاندن عیب های موجود در پوست و موی آن ها می باشد و تا حدی زیباتر شدن. به این مهم توجه داشته باشید که آرایشگری حرفه ای است که به ظاهر افراد از جمله پوست و مو میپردازد. لازم به ذکر است که آرایش به معنای اضافه کردن و پیرایش به معنای کم کردن می باشد که در کشور ما ایران آرایش بیشتر برای خانم ها و پیرایش برای آقایان استفاده می شود.

امروزه آرایشگری حرفه ای به یک علم تبدیل شده است. به عنوان مثال برای کوتاهی مو یک آرایشگر حرفه ای فرم صورت شما را در نظر خواهد گرفت و یا فرم گردن و … را در نظر خواهد گرفت و سپس مطابق با استاندارد ها به اصلاح موی سر شما میپردازد اما در کشور ما به این صورت نمی باشد و در واقع آرایشگری حرفه ای معنایی ندارد چرا که به جای تشخیص فرد متخصص برای کوتاهی مو خود مشتری اقدام به انتخاب مدل برای خود میکند.

اگر قصد دارید آرایشگر شوید میتوانید از دوره های آموزشی استفاده کنید و آموزش ببینید یا میتوانید به صورت عملی در کنار یک آرایشگر ماهر آموزش ببینید. این مورد بستگی به شما دارد اما به این مهم نیز توجه داشته باشید که برای شغل آرایشگری شما باید دارای روابط اجتماعی بسیار خوبی باشید تا بتوانید با مشتریان خود به خوبی ارتباط برقرار کنید. یکی از جالب ترین نکاتی که در مورد شغل آرایشگری وجود دارد این است که این شغل را شاد ترین شغل دنیا می نامند. البته ممکن است در طولانی مدت مشکلاتی از قبیل کمر درد یا پا درد به سراغ شخص بیاید که اگر کنترل شده باشد میتوان از بروز آن جلوگیری کرد.

آرایشگر ها معمولا به صورت تمام وقت کار میکنند و حتی ممکن است برای برخی مراسم ها و یا تعطیلات تا دیر وقت نیز مشغول به کار باشند. البته افرادی که سالن زیبایی دارند و برای کسی کار نمیکنند میتوانند برای کار خود زمان بندی تعریف کنند و در زمان دلخواه به کار خود بپردازند

دکوراسیون آرایشگاه در شغل آرایشگری بسیار مهم است اهمیت دکوراسیون آرایشگاه در جذب مشتری

وظایف یک آرایشگر کدامند ؟

اگر یک آرایشگر تازه کار هستید معمولا باید به رعایت نکات زیر بپردازید:

  • به مشتریان خود در مرحله اول خوش آمد بگویید
  • پس از اصلاح موهای مشتری خود را شستشو نمایید
  • انجام کوتاهی های ساده و بدون مدل
  • اطمینان حاصل کنید که وسایلی که استفاده میکنید کاملا ضدعفونی شده هستند و آماده برای شروع کار هستید
  • اطمینان حاصل کنید که وسایل کارتان آماده است و تمامی حوله ها را شستشو کرده باشید
  • تمیزی و مرتبط کردن سالن به صورت مداوم
  • نوبت دادن به مشتریان خود یا تعیین وقت قبلی برای آنها

در واقع یک آرایشگر ماهر با مشتری خود صحبت میکند و به او در مورد کاری که میخواهد برایش انجام دهد مشاوره میدهد و او را از جدیدترین تکنیک های روز و مدل های موجود مطلع می سازد تا مشتری حس خوبی از آرایشگر دریافت کند و بتواند با اطمینان کامل اصلاح خود را به آرایشگر بسپارد.

به صورت کلی کار هایی که یک آرایشگر ماهر باید انجام دهد عبارت است از :

  • کوتاه کردن و مدل دار کردن موی شما
  • تغییر در موی مشتری به معنی فر کردن , صاف کردن یا رنگ کردن مو
  • مشاوره دادن در مورد مشکلاتی که در پوست و موی مراجعه کننده وجود دارد
  • اصلاح موی ابرو و صورت برای مشتری
  • انجام انواع آرایش های پوستی , پاکسازی پوست و یا طراحی ناخن ( در آرایشگاه های زنانه )
  • رعایت کامل اصول بهداشتی در کار
  • تهیه انواع مواد و وسایل لازم برای سالن زیبایی

دقت داشته باشید که به طور کلی در آرایشگاه هایی که فضای بیشتری در اختیار دارند هر یک از افراد به صورت تخصصی مشغول کاری هستند به طور مثال یک نفر به صورت تخصصی به کوتاهی مو میپردازد و فرد دیگر به رنگ کردن مو میپردازد اما در آرایشگاه هایی که فضای کوچکی در اختیار دارند یک یا نهایت دو نفر تمامی کار ها را انجام میدهند.

مهارت و دانش مورد نیاز برای آرایشگری

توانایی در بکار بردن ذوق و خلاقیت در انتخاب مدل مو و یا انجام خدمات زیبایی

برقراری ارتباط اجتماعی با مشتری که در واقع باعث میشود فرد برای شما تبدیل به یک مشتری ثابت شود

یادگیری و اجرای مدل های جدید

مشاوره دادن به مشتری در رابطه با مدل های جدید روز

آراستگی و تمیزی ظاهری

آشنایی کامل به مسائل ایمنی و بهداشتی

بد نیست بدانید : نحوه افتتاح یک سالن آرایشی موفق

چگونه وارد شغل آرایشگری شویم ؟

برای ورود به شغل آرایشگری شما میتوانید از راه های مختلفی اقدام کنید: به طور مثال میتوانید در کنار یک استاد ماهر این حرفه را آموزش ببینید و یا اینکه پس از گذراندن سال اول دبیرستان وارد هنرستان شوید و وارد رشته های آرایش و پیرایش زنانه، پیرایش وترمیم موی شوید. البته در صورتی که علاقه مند باشید میتوانید در رشته های پیرایش زنانه و مردانه و مراقبت و زیبایی مو و پوست که به تازگی توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی راه اندازی شده اند نیز شرکت کنید.

بازار کار آرایشگری چگونه است ؟

برای شروع میتوانید در آرایشگاه های مختلف کار کنید به این صورت که از صاحب آرایشگاه یک صندلی اجاره کنید و به صورت درصدی با آرایشگاه کار کنید. البته در صورتی که سرمایه لازم و تجربه کافی داشته باشید میتوانید برای خود به صورت مستقل کار راه اندازی کنید و یا در صورتی که از نظر مالی دچار مشکل باشید میتوانید با تعدادی از افراد دیگر که در زمینه شغلی شما فعالیت دارند به مشارکت بپردازید به این صورت در هزینه ها نیز صرفه جویی میکنید و از طرفی میتوانید با تبادل تجربیات خود با یکدیگر نیز بپردازید و این نکته میتواند باعث پیشرفت چشمگیر شما در حرفه آرایشگری شود.

منبع : سالن مارکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *