مقالات آرایشی

تاریخچه آرایشگری

تاریخجه آرایشگری

آرایشگری جز قدیمی‌ترین مشاغل جهان محسوب می‌شود. شواهد بسیارزیادی را دراین زمینه زمین شناسان کشف کرده‌اند. درتمامی طول تاریخ مردم از زیباسازی و آرایش خود لذت می برده‌اند و اما ابزار آرایش در برهه‌های زمانی مختلف باهم تفاوت زیادی داشته است.

کلمه  Barba به معنای ریش است و از آن به عنوان ریشه کلمه آرایشگری یادمی‌شود. توجه کنید بسیاری از مهارت‌هایی که در زمینه آرایشگری پدیدآمدند به دلیل اهمیت و کاربرد همین کلمه بوده است. درادامه مقاله در سالن مارکت بیشتر درباره تاریخچه آرایشگری بحث خواهیم کرد، باما درادامه مطلب همراه باشید.

تاریخچه آرایشگری در ایران

ایران نیز سابقه طولانی را در آرایشگری دارد، و درگذشته بیشتر به عنوان سلمانی از آن یادمی‌شود. البته در زمان قدیم تنها وظایف یک آرایشگر در کوتاه کردن موی سروآرایش صورت خلاصه نمی‌شد، بلکه این افراد وظایف دیگری مانند ارائه جوشانده گیاهی به بیماران،کشیدن دندان بیمار و … را نیز داشتند.

البته برخی دیگر از سلمانی‌ها نیز جای ثابت و یا مغازه‌ای نداشتند، و با یک ماشین اصلاح در خیابان می‌گشتند. این نوع سلمانی‌ها تا دهه 70 هنوز پابرجا بودند. البته تنها دراین زمان یک نوع مدل مو وجودداشت و دراین مدل هم موها تا قسمت پشت گردن و از کنار تا پایین گوش کوتاه می‌شدند.

تاریخچه آرایشگری در زنان باستان

برای این که بتوانید با تاریخچه آرایشگری در دوره‌های مختلف زمانی بیشتر آشنا شوید. درادامه با تفکیک دوره‌های زمانی مختلف تاریخچه آرایشگری را موردبررسی قرارمی‌دهیم.

5000سال قبل از میلاد

اولین رژلب‌هایی که بین زنان باستان مورداستقبال قرارمی‌گرفت، توسط بابلی‌ها ساخته شده بود.مصری‌ها دراین زمینه خلاقیت بسیارزیادی داشتند و اختراعات را داشته‌اند که حتی با استانداردهای امروزی نیز هماهنگی دارد. مصری‌ها فرمول‌های طبیعی بسیارزیادی را برای رفع مشکلات پوستی داشته‌اند. شاید باورکردن این موضوع سخت به نظربرسد و اما مصریان در زمان‌های بسیاردور محصولات بسیارزیادی را برای رفع چین و چروک‌های پوستی ارائه کرده‌اند.

قرن اول میلادی

رومیان بیشتر برای سفیدکردن صورت خود از ترکیب گچ و سرب استفاده می‌کردند. هم چنین برای روشن ترکردن موها از دم کردن زعفران استفاده کرده‌اند.

هم چنین استفاده از ماسک‌ها نیزدراین دوره گسترش بسیارزیادی پیداکرد. از جمله مهمترین ان‌ها می‌توان به استفاده از ماسک فضله کروکدیل اشاره‌کرد. زنان ثروتمند معمولا از مدادهای سیاه برای دورچشم، خمیرقرمزرنگی برای رنگ کردن گونه‌ها و عطرهای خوشبو استفاده کرده‌اند.

هم چنین دراین دهه تیغ‌های بسیارتیزی توسط رومی‌ها ساخته شد که سبب شد تراشیدن ریش بین مردان رواج پیداکند.

قرن دوم میلادی

دراین قرن زنان رومی بیشتر برای سفیدترکردن پوست خود از سرب و جیوه استفاده می‌کردند. البته درآن زمان مردم اطلاعاتی از جذب فلزهای سنگین و مرگ تدریجی نداشتند. این روش سال‌های بسیارزیادی ادامه پیداکرد، تا بعدها پزشکان دریافتند خانم‌هایی که برای سفیدشدن پوست خود از این ترکیب استفاده می‌کنند چهره پیرتری نسبت به سایرین دارند.

قرن چهارم میلادی

یونانی‌ها علاقه زیادی به لوازم آرایشی داشتند، به همین دلیل نیز دراین قرن تاثیربسیارزیادی را درزندگی مردم داشته‌اند. ریملی که مردم یونان دراین زمان استفاده می‌کردند، ترکیب دوده و نوعی صمغ بوده است. هم چنین مردم دراین زمان از ترکیب توت و دانه‌های دیگر خمیری را برای سرخ کردن گونه‌های خود تهیه می‌کردند.

هم چنین دراین قرن زنان با کمک موی بز رنگ شده، ابروهایی مصنوعی را درست می‌کردند. درنهایت نیز آن‌ها را با کمک صمغ‌های مخصوص این ابرو را به پوست وصل می‌کردند.

قرن ششم میلادی

دراین قرن بیشتر زنان به دنبال این بوده‌اند تا پوست خود را رنگ پریده نشان دهند.

دهه 1700 میلادی

دراین دوره استفاده مردم از رژلب و رنگ کردن مو و ابرو به بیشترین حد خود رسید. البته موادسازنده بیشتر این موادآرایشی گیاهی بوده است. البته در بعضی موارد نیز برای ساخت آن‌ها از جیوه استفاده می‌شد، که عوارض بسیارزیادی را برای فرد خواهدداشت.

دهه 1800میلادی

دراین دوره بیشتر برای سفیدکردن صورت از پودربرنج استفاده می شده‌است. هم چنین برای سرخ کردن طبیعی صورت نیز از آب چغندر کمک می‌گرفتند.

در سال 1820 برای اولین بار ریمل به صورت غیررسمی معرفی شد.

لوازم آرایشی در زمان قدیم

از اولین لوازم آرایشی که بین خانم ها و آقایان محبوب بوده‌است، شانه و آیینه است. استفاده از لوازم آرایشی و عطر ازجمله پراستفاده ترین مواد مورداستفاده خانم‌های ثروتمند بوده است. تمامی شواهد و نشانه‌هایی که از زمان‌های قدیم وجوددارد، نشان می‌دهد مردمان گذشته نیز ازموادرنگی برای زیبایی بیشتر خود استفاده می‌کرده‌اند. هم چنین خالکوبی ازجمله مواردی است که دراین دهه طرفداران زیادی بین مردم داشته است.

لوازم آرایشی که مردم در زمان قدیم استفاده کرده‌اند، بیشتر از موادگیاهی و ریشه درختان تهیه می‌شدند. برای مثال برای تهیه سرخاب از اکسیدآهن و برای تیره کردن ابروها از دوده استفاده می شده‌است.

بررسی مدل‌های مو در تاریخچه آرایشگری

ازجمله اولین مدل‌های مویی که واردکشور شد، می‌توان به مدل موآلمانی اشاره‌کرد. دراین نوع مدل مو قسمت پشتی مو کوتاه‌تر از پشت گردن است و حدود یک سانتی متر از مو روی گوش قرارمی‌گیرد. دراین مدل می‌توانید فرق را از سمت راست و چپ بازکنید تا زیباتر دیده شوید. آلمانی‌ها درسال‌های گذشته سعی می‌کردند، تمامی تجهیزات خود را به کشورهای دیگر صادر کنند. دراین میان فرهنگ خود را نیز واردکشورهای زیادی کردند. از نمونه‌های انتقال فرهنگ می‌توان به ورود مدل موی آلمانی به کشورایران اشاره کرد.

از انواع مدل موهای دیگری که پس از مدل آلمانی واردکشور شد، می‌توان به مدل موی قارچی اشاره کرد. دراین مدل مو بخش‌های پشتی و جلویی مو دقیقا باهم برابر است و به شکل یک دایره درمی‌آید. این مدل درحدود دوازده سال قبل طرفداران بسیارزیادی در ایران داشت و شرکت‌های بسیارزیادی در زمینه مد و فشن از آن استفاده می‌کردند.

آخرین مدل مو موردعلاقه آقایان در تاریخچه آرایشگری، مدل تیفوسی است.این مدل مو از فرهنگ غرب واردکشور شده‌است و بسته به مدل موهای مختلف به شکل‌های متفاوتی اصلاح می‌شود. این مدل مو در ایران نتوانست یک تحول فرهنگی ایجادکند تنها برای مدتی بین جوانان محبوب شد.

امروزه آرایشگری گسترش بسیارزیادی پیداکرده است و جز حرفه‌های موردعلاقه مردم محسوب می‌شود. بررسی تاریخچه آرایشگری برای ان دسته از افرادی که می‌خواهند دراین حرفه فعالیتی داشته باشند، بسیارموثر خواهدبود. دراین مطلب به بررسی تاریخچه آرایشگری در تمامی جهان پرداختیم و شما نیز می‌توانید با مطالعه این مطلب اطلاعات خوبی دراین زمینه کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *